یه پسر

یه پسر دهه هفتادی که کلی آرزو داره و داره تلاش می‌کنه با کمک خدا بهشون برسه... توی این مسیر خاطرات خوب و بد اش رو اینجا می‏‌نویسه

یه پسر

یه پسر دهه هفتادی که کلی آرزو داره و داره تلاش می‌کنه با کمک خدا بهشون برسه... توی این مسیر خاطرات خوب و بد اش رو اینجا می‏‌نویسه

اقامت آمریکا (قسمت سوم)

خب میخوام درباره پروسه گرفتن گرین کارت از طریق کار صحبت کنم

شما وقتی در شرکتی مشغول به کار باشید و اون شرکت تمایل داشته باشه براتون گرین کارت فایل کنه میتونین از این طریق گرین کارت بگیرین

این کارو وکیل های همون شرکت انجام میدن اما شما هم باید مدارک رو که خیلی زیاد هستند آماده کنید

این پروسه معمولا زمانبر، طاقت فرسا و پیچیدس و یه مقدار هم شانسی هست 

گرین کارت از طریق کاری (EB2) به ترتیب شامل سه مرحله Perm و I-140 و I-485  می باشد. 

وقتی مدارک Perm رو بفرستین بعد چند ماه جوابش میاد و اگه (USCIS) براتون RFE نزنه وارد مرحله دوم میشین

مرحله I-140 تنها مرحله ای هست که میتونین با پرداخت پول به پروسه اش سرعت بدین. (حدود 1300 دلار)

و در نهایت غول مرحله آخر که I-485 هست و اونو هم پشت سر میذارین

معمولش اینه که کارت اجازه سفر و کار مربوط به گرین کارت (AP & EAD)  بعد 3-5 ماه بعد از فرستادن مدرک I-485 میاد، تا در این بین تا وقتی که خود گرین کارت اصلی ات بیاد بتونی ازش استفاده کنی

نکته: بعد از اینکه تمام مدارک رو ارسال کردین، از طرف USCIS یه ایمیلی میاد و باید برین سر جلسه و با یه نفر مصاحبه کنید و اون نفر با صحبت با شما این اختیار رو داره که بهتون گرین کارت بده یا نده! یه جورایی مصاحبه آخر برای بررسی همه جوانب هست


نحوه گرفتن ریز نمرات از دانشگاه آزاد

برای گرفتن ریز نمرات دانشگاه آزاد اول باید برین آموزش دانشکده و ازشون بخواین که ریز نمرات رو پرینت بگیرن. بعد که گرفتین باید مدیر آموزش اون رو امضا کنه

همچنین مبلغ 2000 تومن به حساب سازمان مرکزی دانشگاه آزاد واریز کنید. فقط این 2000 تومن رو فقط باید با فیش بانکی واریز کنید و با ATM قبول نیست(باید کلی تو صف بانک وایستین متاسفانه)

بعد فیش بانکی و ریز نمرات رو میبرین سایت امتحانات و تحویل اونا میدین. اونا هم با توجه به شعبه محل تحصیل میفرستن به سازمان بالاتر تا تائید بشه.

نکته: این مراحل برای تائید ریز نمرات به منظور ترجمه در دارالترجمه میباشد.

نکته خیلی خیلی مهم: بعد از اینکه فارغ التحصیل بشین تا چند وقت نمیتونین ریز نمرات رو بگیرین. درنتیجه اگر نیاز فوری دارین باید قبل از فارغ التحصیلی بگیرین


تجربه خودم این بود به دلیل اینکه میترسیدم تمام واحد ها رو که پاس کنم فارغ التحصیل محسوب نشم، به خاطر همین قبل از اینکه این 6 واحد باقی مونده رو پاس کنم براش اقدام کردم که یه موقع مشکلی پیش نیاید.

اقامت آمریکا (قسمت دوم)

بعد از فارغ التحصیلی در یکی از دانشگاه های آمریکا به شرط اینکه شما ویزا داشته باشین میتونین در خاک آمریکا بمونید و کار کنید

یکی از اون ویزا ها ویزای OPT هست. این ویزا در واقع ویزای کار بعد از فارغ التحصیلی هست

روال به این صورت هست که یه کم قبل از فارغ التحصیلی باید برای ویزای OPT اقدام کنی و مدارک لازم رو به سازمان مربوطه (USCIS) بفرستی

بعد از اینکه ویزای OPT اومد شما به مدت سه ماه فرصت دارین که کار پیدا کنید، اگر پیدا کردین که هیچ، یعنی روی همون ویزای OPT می مونین و به کارتون ادامه میدین

ولی اگه نتونید کار پیدا کنید باید خاک آمریکا رو ترک کنید

نکته دردناک ماجرا اینجاست که پیدا کردن کار آنچنان آسون نیست. نه اینکه غیرممکن باشه بلکه به این دلیل که خیلی های از موقعیت های کاری با ویزای OPT زیاد اوکی نیستند چون نمیخوان وارد ماجرای پیچیده ویزای کار بشن

اقامت آمریکا بعد از فارغ التحصیلی(قسمت اول)

روال به این صورت هست که کسانی که تحصیل شون در آمریکا تموم میشه باید به کشورشون برگردند

اما اگر میخوان در آمریکا بمونن و کار کنن دو راه پیش روشون هست: 

1- روش NIW

2- روش ویزای کار

برای اینکه بشه در آمریکا بدون محدودیت کار کرد باید گرین کارت داشته باشیم

گرفتن گرین کارت هم با دو روش بالا امکانپذیر خواهد بود

روش اول: این روش که از روش پائینی آسان تر است به این صورت است که کسانی که مقاله (با ساتیشن بالا) دارند و کلا رزومه خوبی دارند می توانند خودشون گرین کارت فایل کنند و مستقیما گرین کارت بگیرند

توجه: تعداد مقالات و ساتیشن بستگی به خیلی چیزا از جمله رشته و کیفیت مقاله داره!

روش دوم: این روش به این صورت هست که شما باید یه شرکت پیدا کنی که حاضر باشه اولا براتون ویزای کار صادر کنه و در ثانی گرین کارت فایل کنه.

معمولا شرکت ها سعی میکنن افرادی که شهروند آمریکا و اقامت دارند رو استخدام کنند. ولی خب بازم خیلی از شرکت ها هستن که استخدام میکنن

این روش فرآیندی طولانی و زمانبر و پیچیده ای داره که در آینده بیشتر درموردش توضیح میدم

اهداف فعلی

همین تابستون دوره لیسانس ام تموم میشه و دارم اهداف و فکرای خودم رو جم و جور میکنم ببینم باید چیکار کنم واسه بعدش

تا الان چند تا راه پیش روم هست

1-ادامه تحصیل و ارشد خوندن (کنکور ارشد دادم ولی چون رتبه لب مرز اوردم نمیدونم قبول میشم یا نه)

2-ترمیم معدل

3-سربازی

4-سرکار رفتن


در مورد شماره یک ، من خودم فکر میکنم ارشد قبول میشم. ولی باز میترسم

در مورد دو: من خودم زیاد بدم نمیاد ترمیم معدل کنم چون هم معدلت میره بالاتر و هم اینکه برای اپلای راحت تر پذیرش میگیری

در مورد سه: اصلا خوشم نمیاد و به هیچ وجه حاضر نیستم برم

در مورد چهار: کار هست و زیادم هست. ولی من کاری میخوام که پس فردا بتونم توش پیشرفت کنم. کاری باشه که مرتبط با رشتم باشه. وگرنه میشه کار پیدا کرد و شاید حقوق های نسبتا خوبی هم باشن ولی چون آینده ای از اون کار برای خودم متصور نیستم نمیتونم برم سر کار. در ثانی کار کردن یعنی شروع برای پول درآوردن. درحالیکه من توی این برهه از زندگیم ترجیح میدم به جای اینکه کار کنم مهارت یاد بگیرم که به دردم بخوره. الان که جوونم باید کار گیر بیارم موقعی که پیر شدم که دیگه فایده ای نداره