یه پسر

یه پسر دهه هفتادی که کلی آرزو داره و داره تلاش می‌کنه با کمک خدا بهشون برسه... توی این مسیر خاطرات خوب و بد اش رو اینجا می‏‌نویسه

یه پسر

یه پسر دهه هفتادی که کلی آرزو داره و داره تلاش می‌کنه با کمک خدا بهشون برسه... توی این مسیر خاطرات خوب و بد اش رو اینجا می‏‌نویسه

بهترین روش حفظ لغات

یکی از کسل آور ترین و خسته کننده ترین کارهای دنیا حفظ لغات یک زبان خارجی دیگه ست

مخصوصا وقتی لغات اون زبان مثل وربال GRE به قدری سخت باشن که خود نیتیو ها هم بعضی هاش رو بلد نیستن

حدود دو سال هست که دارم لغات جی آر ایی رو تافل رو حفظ میکنم. روش های مختلفی رو امتحان کردم، مثل فلش کارت های فیزیکی، نوشتن معنای کلمات روی کاغذ های کوچیک، نرم افزار های حفظ لغات مثل Jmemorize و Anki و غیره

بعضی روش های مثل فلش های کارت های فیزیکی و Jememorize به نسبت خوب بودن و تونستم پیشرفت هایی داشته باشم. ولی این روشها برای حفظ لغات GRE به درد نمیخوردن. چون واقعا تلفظ کلماتش سخته چه برسه به معنای کلمات

بعد از کلی ناامیدی و استیصال، اتفاقی با سایتی آشنا شدم به اسم memrize

که واقعا دست شون درد نکنه 

اساس سایت جوری هست که شما اول یه کورس زبان(زبان های مختلفی توش وجود داره) انتخاب میکنن و بعد شروع به یادگیری میکنین

روش یادگیری هم به صورت سوال و جواب هست. همه نوع سوال وجود داره. سوال چهار گزینه ای، سوال چند گزینه ای، و همچنین ازتون میخواد که کلمه رو تایپ کنین که به نظرم بهترین بخش است. چون شما با املای کلمات هم به صورت عملی تمرین میکنین و باعث میشه برای طولانی مدت توی ذهنتون بمونه

هر کلمه رو 6-7 بار ازتون سوال میکنه.

برای هر کلمه هم چند تا mems(کد واژه) وجود داره که کاربران دیگه قرار دادن و میتونین لغات رو راحت تر یاد بگیرین

من که کلی کیف کردم و دارم ازش استفاده میکنم


قطعی اینترنت

خب دیگه بعد از کلی حرص خوردن در مورد مشکلات مملکت، این قطعی اینترنت این فرآیند رو تکمیل کرد و فهمیدیم که بالاتر از سیاهی رنگی هم وجود داره

قطعی اینترنت سلاحی بود که یه عده کج فهم به بهانه حفظ امنیت قطعش کردن و نمیدونن که با آینده چند نفر دارن بازی میکنن

دلم واسه اون کسب و کار هایی میسوزه که به همین خاطر تعطیل شدن. 

نکته دردآور ماجرا اینجاست که صدا وسیما جوری تبلیغ میکنه که باز بودن همین چند تا سایت داخلی نیاز های مردم رو به اینترنت کفایت میکنه.

درحالیکه نمیتونیم یه سرچ ساده انجام بدیم. موتور های جستجو مثل یوز و پارسی جو رو امتحان کردم که به معنای واقعی کلمه افتضاح بود

حالا من هستم و ارور یه برنامه که منتظر سرچ تو گوگل برای حلش هستم و ملتی که به زمین و زمان دارن فحش میدن


پی نوشت: این روزا هم بماند در تاریخ. بعد 10 سال دوباره بیام اینجا رو مرور کنم. ببینم چی بودم و چه شرایطی داشتم. منتها اون موقع اینجا نخواهم بود. دوست دارم همه این شرایط رو واسه بچه آیندم تعریف کنم تا بهش بگم چقدر سختی کشیدم. بلکه قدر بدونه

سیستم بانکی

داشتم با خودم فکر میکردم که نظام بانکی ما چقدر درست است

بعد نظام بانکی خودمون رو با نظام بانکی آمریکا مقایسه کردم. کلا دوست دارم همه چی رو صرف نظر از هر گونه پیش داوری درباره دولت آمریکا با اون مقایسه کنم

نظام بانکی در آمریکا جوری هست که کمترین سود بانکی رو به سپرده گذاران میدهد. حتی اگه پولتون یه قرنم تو بانک باشه چیز زیادی بابت سود بهتون نمیدن. به خاطر همینه که ملت به جای اینکه پولشون رو توی بانک بذارن، میبرن یه جایی، یه کاری چیزی تولید میکنن. میگن چه کاریه پولمون تو بانک باشه. لااقل یه کاری، یه حرکتی، چیزی بزنیم که پولمون راکد نمونه.

همین عقیده و سیستم بانکی در امریکا باعث شده که پول های مردم به سمت کار و تولید بره و اقتصادشون پویاتر از دیروز بشه. و در کل رشد اقتصادی و در نهایت رفاه اجتماعی بالاتری داشته باشن

در مورد ایران دقیقا برعکس این ماجرا صادق است. دولت با گذاشتن سود های بانکی بالا سعی در جمع کردن پول ملت داره. حتی بعضی بانک های قدیما برای کسب مشتری بیشتر سود های بالاتری میدادن که بانک مرکزی این نرخ سود رو در تمام بانک های ثابت کرد.

وقتی مردم به خاطر رکود و مطمئن نبودن بازار روی به سپرده گذاری در بانک میکنن، باعث میشه که فقط بنگاه های بانکی در اقتصاد ایران سهیم باشن. و عملا دست و سهم مردم در پویایی اقتصاد کوتاه میشه. مردم وقتی میبینن که جایی داره بهشون 15 درصد سود میده، دیگه سرشون درد نمیکنه که بیان یه کار تولیدی راه اندازی کنن، مخصوصا با این سیستم نا بسامانی که اداره ها برای کسب مجوز و اینا دارن. راحت پولشون رو به دست بانک میدن و سر ماه سودشون رو میگیرن

همین سیستم غلط باعث شده که اقتصاد ما نه تنها رشد نکنه بلکه دچار تورم و پس رفت بشه.

حالا نکته جالب ماجرا اینجاست که همه حرفایی که من اینجا زدم رو اقتصاد دان های کشور بهتر از من میدونن. اما چرا بهش عمل نمیکنن؟!

دو دلیل وجود داره:

1: اینکه یه عده هستن که از این بانک و بانک داری دارن سود میکنن و حاضر نیستن منافع شون رو در قبال پویایی اقتصاد بفروشن

2: اینکه کشور ما در حال حاضر به دلایلی همچون تحریم ها و غیره نیاز به پول داره تا بتونه دخل و خرج اش رو میزون کنه. به خاطر همین دوست داره که پول ها رو از دست مردم بیرون بکشه و به بانک بیاره. بیشتر بانک ها هم که زیر نظر دولت هست دیگه. در نتیجه میتونه با پول ملت پشتوانه مالی داشته باشه. 


اما نکته اینجاست که دولت نمیدونه که اگه سود بانکی رو برداره، درسته که دیگه نمیتونه منابع مالی زیادی داشته باشه، ولی درعوضش کلی منفعت به دست میاره. از جمله اینکه میتونه رشد اقتصادی ایجاد کنه، باعث میشه که مردم در اقتصاد سهیم بشن و در نهایت باعث میشه که سرمایه داری از بین بره و رفاه اجتماعی در اقشار مختلف مردم افزایش پیدا کنه

امیدوارم که افرادی که همچین نون دونی واسه خودشون درست کردن یه کم به پیشرفت مملکت شون فکر کنن.

نیم بها شدن بلیت اتوبوس

چند روز پیش که با بی آر تی میخواستم برم دانشگاه دیدم موقع کارت زدن مبلغ رو زده 600 تومن درحالیکه قبلا 1200 بود

به مسئولش گفتم چرا 600 تومن شده. گفت به خاطر اینکه امروز آلودگی هوا هست نیم بها شده

با خودم فکر کردم چرا همیشه ما به جای پیشگیری بیشتر دوست داریم درمان کنیم؟ چی میشد قبل از اینکه هوا آلوده بشه این طرح اجرا بشه. 

اول گذاشتیم هوا آلوده بشه و بعد بلیت رو نیم بها کنیم که ملت بیان استفاده کنن. درحالیکه کسی که میبینه هوا آلوده است به خاطر اینکه کمتر در معرض آلودگی باشه ترجیح میده با ماشین خودش رانندگی کنه به جای اینکه کلی تو آلودگی توی صف اتوبوس بمونه

واقعا نمیدونم به مسئولین با شعورمون چی بگم. البته از کسی که با بی لیاقتی توی این جایگاه نشسته انتظاری جز این نمیره

گرفتن گواهی موقت فارغ التحصیلی

هفته ی پیش بود که بلاخره رفتم دانشگاه تا این گواهی موقت رو بگیرم.

آخه برای اینکه ریز نمرات و تائیدیه تحصیلی رو به دانشگاه ارشدم پست بشه باید اول صبر میکردم تا گواهی موقتم بیاد. البته یکی از دوستام یه دانشگاه دیگه بود و براش بدون اومدن گواهی پست کرده بودن.

یه بار توی مهر ماه رفتم که ببینم آماده شده یا نه. دیدم خانومه گفت هنوز صادر نشده و سه هفته دیگه بیا. 

منم سه هفته دیگه رفتم . گفت آماده شده. اول برو یه برگه تسویه حساب بگیر و بیا پیش من. رفتم برگه رو گرفتم و بهش دادم. یه برگه دیگه داد و گفت برو اتاق روبرو که بگیری. خلاصه رفتم و گرفتم و خیالم از این هم راحت شد. 

یه اشتباهی که اینجا کردم رفتم دانشکده خودمون تا نامه دانشگاه ارشد رو بدم که تایم ناهار رسیدم. یه دفعه مسئولش رو توی محوطه دیدم. بهش گفتم ببخشید تایم ناهارتون هست؟ گفت اگه اجازه بدین.خیلی بد جوابم رو داد. بعد خودش گفت چی کار داری؟ گفتم این نامه رو باید به شما بدم؟ گفت نه، دیگه کارت اینجا تموم شده. باید بری مرکز. دوباره کلی راه رفتم و سوار مترو و تاکسی شدم که بلاخره ساعت 1 رسیدم. نامه رو دادم و گفتن که ما طی دو هفته آینده با پست پیشتاز براشون میفرستیم


خلاصه این کارم هم تموم شد و رفتم 5 سری کپی از گواهی گرفتم 

چون بعد شش ماه که اصل مدرک یا دانشنامه رو میگیرم این گواهی رو ازم میگیرن. 

خدایا شکرت