یه پسر

یه پسر دهه هفتادی که کلی آرزو داره و داره تلاش می‌کنه با کمک خدا بهشون برسه... توی این مسیر خاطرات خوب و بد اش رو اینجا می‏‌نویسه

یه پسر

یه پسر دهه هفتادی که کلی آرزو داره و داره تلاش می‌کنه با کمک خدا بهشون برسه... توی این مسیر خاطرات خوب و بد اش رو اینجا می‏‌نویسه

بلیت هواپیما

نمیدونم چرا زمان این روزها در سریع ترین حالت ممکن اش به سر میبره.

هیچ وقت باورم نمیشد که بیام اینجا و درباره گرفتن بلیت پرواز بنویسم. و هیچ وقت هم فکر نمیکردم که بلیت رفتن به آمریکا رو بگیرم. 

بعد از مصاحبه سفارت و بعد از اینکه وارد پروسه کلیرنس شدم، کمی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که بهتره که بلیت هواپیما ام رو بگیرم. درسته که هنوز ویزام نیومده ولی اگر بذارم لحظه آخر بگیرم هزینه زیادتری رو باید نسبت به الان بدم. دلیل اش هم اینه که توی ماه آکست و سپتامبر درخواست زیاد میشه و به خاطر همین ایرلاین ها قیمت رو بالاتر میبرن. این علاوه بر اینی هست که ممکنه قیمت دلار هم بالاتر بره. خلاصه ممکنه که قیمت بلیت تا 3 ماه دیگه 2 برابر هم بشه. 

بنابراین تصمیم گرفتم که بلیت رو بگیرم. 

خیلی تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که قطرایرلاین بهترین هواپیمایی هست و خدمات خوبی هم به دانشجویان میده. مثلا اینترنت رایگان در طول پرواز، تخفیف دانشجویی و اجازه بردن یک چمدان اضافی البته به شرط اینکه پرواز داخلی در آمریکا نداشته باشین وگرنه باید پول اش رو بدین. ولی بدی قطر برای من و مقصد ام این بود که خیلی گرون تر بود. 

بنابراین به این نتیجه رسیدم که قطر با همه خوبی هاش و یک چمدان اضافی ارزش نداره. چون مثلا گرفتن یک چمدان اضافی حداکثر 10 تومن هزینه داره. ولی بلیت قطر حدود 30 تومن گرون تر بود. 

به خاطر همین سراغ ترکیش رفتم. امتیاز ترکیش از قطر کمتره و بعضیا میگن که پیش اومده که چمدان شون توی ترکیش گم شده و یا از خدمات شون ناراضی بودند. ولی خب ترکیش ارزون تر هست. البته اینکه میگم ارزون تره بستگی به زمان و فرودگاه مقصد داره. مثلا ممکنه اختلاف قیمت بلیت قطر و ترکیش برای پورت واشنگتن حدود 5 تومن باشه که در این صورت ارزش داره آدم بلیت قطر بگیره. چون هم خدمات اش بهتره و هم اینکه یک چمدان اضافی داره. 

ولی برای من اختلاف قیمت 30 تومن بود. به خاطر همین رفتم دفتر ترکیش که حضوری بلیت بگیرم. دفتر هواپیمایی ترکیه توی خیابون ظفر نرسیده به ولیعصره. و تلفن هم جواب نمیدن. وقتی رفتم مسئول اش گفت که چون ویزا نداری نمیتونم تخفیف دانشجویی برات اعمال کنم و اگر میخوای باید خودت بری از خود سایت بلیت بخری. دیگه اومدم خونه. فرداش رفتم توی سایت و بلیت رو اینترنتی گرفتم. حدود 39 میلیون شد. همین بلیت هفته پیش 35 تومن بود. این افزایش قیمت یکی از دلایلی بود که سریع بلیت گرفتم تا بیشتر از این ضرر نکنم. نحوه خرید هم مثل خرید های معمولی هست چون سایت ترکیش با سامانه شتاب ایران قرارداد داره. 

فقط برای اینکه تخفیف دانشجویی اعمال باشه باید قبل اش با ارائه مدارک پذیرش اکانت تون رو دانشجویی کنید. این همه برای ترکیش هست و هم برای قطر. من هر دو تاش رو دانشجویی کردم. نکته دیگه هم اینکه اگر حضوری بخواین بخرید باید حدود 1 میلیون کارمزد بدین. درحالیکه خرید اینترنتی اینو نداره. 

همین بلیتی که من گرفتم بدون تخفیف حدود 43 تومن بود. یعنی حدود 4 تومن تخفیف دانشجویی گرفتم. قوانین ریفاند پول هم به این صورته که باید حدود 100 دلار یا 4 میلیون جریمه بدین و بعدش مبلغ به حساب تون برمیگرده. اینکه کی برمیگرده رو خدا میدونه. بعضیا میگن 1 هفته یا 1 ماه. اگر هم بخواین تاریخ بلیت رو تغییر بدین، برای دانشجویان دفعه اول رایگانه و دفعه دوم به بعد 50 دلار جریمه میگیره. البته باید ما به التفاوت بلیت رو پرداخت کنید. انگار که بلیت رو به قیمت روز گرفتین. 

اگر میخواین صندلی رو هم انتخاب کنید باید حدود500 تومن بدین که من ندادم. 

بعد از اینکه بلیت رو خریدم همون روز رفتم دفترشون و پرینت بلیت رو به همراه مهر گرفتم که محکم کاری باشه. تاریخی که من گرفتم 10 روز زودتر از شروع پروگرم ام هست. که به نظر میاد زمان مناسبی باشه. از 10 روز کمتر باعث میشه که همه کارها استرسی و دقیقه آخری باشه. چون بلاخره قبل از شروع کلاس احتمالا یک جلسه معارفه باشه و قبل اش باید دنبال کارهای اداری مثل ثبت نام دانشگاه و بازکردن حساب بانکی رفت. بنابراین بین 10 روز تا دو هفته زمان مناسبیه.

کانکشن پرواز من هم 3 ساعت توی استانبول هست. کانکشن یا Layover هم مساله مهمیه. چون اگر پرواز اول تاخیر بخوره ممکنه به پرواز دوم نرسیدید. البته خودشون پرواز جایگزین میدن ولی به استرس اش نمیارزه.  بنابراین میگن بین 4 تا 7 ساعت زمان مناسبیه. من خودم میتونستم بلیتی با زمان کانکشن بیشتر بگیرم، ولی زمان ورود به آمریکا زمان مناسبی نبود. مثلا 4 صبح یا 10 شب بود که پیشنهاد نمیشه. چون اون موقع زمان بدیه واسه اینکه تاکسی بگیری یا بری هتل یا هر کار دیگه ای. 

این پروازی که من گرفتم ظهر حدود 12 فرود میاد. که فکر کنم 3-4 ساعت الافی داره تا بخوام بیام بیرون. 

کلا مساله بلیت هواپیما گرفتن کمی جزئیات داره. سعی کردم هر چی به ذهنم میرسه رو بنویسم. ولی به نظرم باز جزئیات وجود داره. بهتره که خوب تحقیق بشه که ضرر نکنیم. 

گرفتن دانشنامه

بلاخره چشم مون به جمال اصل دانشنامه روشن شد. 

من گواهی موقت رو اسفند ماه گرفته بودم و برنامه ام این بود که بعد از سفارت درخواست اصل دانشنامه رو بدم.

حدود 1 اردیبهشت توی سامانه گلستان درخواست دادم. اولش مسئول دانشگاه مون تایید نکرد و کامنت داد که باید 6 ماه از گرفتن گواهی موقت بگذره تا بتونی اصل دانشنامه رو بگیری. 

ولی من دوباره درخواست دادم و توضیح دادم که من پذیرش دکترای خارج از کشور دارم و در 3 ماه آینده ایران نخواهم بود. حدود 10 روز بعد درخواست ام تایید شد و پیام دادند که دانشنامه به همراه ریزنمرات آماده است و روزهای یک شنبه و سه شنبه ساعت 8 تا 11 بیا بگیر. فرداش رفتم دانشگاه و بعد از گرفتن نامه عدم بدهی به صندوق رفاه و پس دادن گواهی موقت، اصل دانشنامه و ریزنمراتم رو گرفتم. بعدش رفتم دبیرخانه و یک تمبر باطل کردم و تمام. 

یعنی باورم نمیشد که دانشنامه رو گرفتم. 

زمان عین برق و باد میگذره. انگار همین دیروز بود که با بابام رفته بودم برای ثبت نام ارشد. و حالا بعد از حدود 3 سال اصل مدرک ام رو گرفتم. 

نمیدونم چرا سایز دانشنامه اینقدر بزرگه. نه A4 هست نه A3. توی کاور نمیره. و دانشگاه هم با کج سلیقه ای همینطوری بهم تحویل داد. یکی نیست بگه بابا توی یک پوشه ای، کاوری چیزی بذارین. خیر سرمون فوق لیسانس گرفتیم. 

کارت واکسن بین المللی

یکی از مدارکی که بعد از مصاحبه سفارت باید تهیه بشه گرفتن کارت واکسن بین المللی هست. این کارت یک برگه زرد رنگ هست که توش اسم واکسن ها و تاریخ میلادی که اونا رو تزریق کردین نوشته. بسته به هر دانشگاه ممکنه واکسن ها و آزمایش هایی که زده بشه متفاوت باشه. 

توی تهران دو جا این کار رو انجام میدن. یکی انیستیتو پاستور و دیگری کلینیک دانشگاه تهران در خیابان 16 آذر. به نظرم 16 آذر بهتره چون یه سری واکسن ها رو پاستور نداره و باید برین 16 آذر بزنین و بعد دوباره برین پاستور تا براتون مهر کنند. من ترجیح دادم که یکجا همه کارها رو انجام بدم. یک خانوم رحمتی هست که پرستار هستند ایشون و بسیار حامی و دلسوز هستند. از هفته قبل برای این هفته از طریق واتساپ ازشون وقت گرفتم. بدون وقت قبول نمی کنند. 

یکی دو ماه قبل دانشگاه ما بهم ایمیل زد و لیست واکسن هایی که میخواست رو نوشته بود. و یک برگه Immunization هم داشت که باید پر میشد. 

این هفته شنبه ساعت 11 رفتم. طبقه اول اتاق 10 هستند. باید کارت بین المللی واکسن کوید و صفحه اول پاسپورت همراه تون باشه. اگر دانشگاه تون فرم خاصی هم داره باید پرینت ببرین تا براتون پر کنند. 

من علاوه بر این ها یک سری مدارک مربوط به واکسن هایی که برای دبستان زده بودم رو بردم که فکر کنم نیاز نشد. فرم واکسن سربازی هم بردم که 2 تا واکسن مننژیت و دیفتری و کزاز رو زده بودم. 

اول که وارد شدم اطلاعاتم رو طبق پاسپورت وارد کرد. و بعد یک فایل اکسل درست کرد که نمیدونم چی شد که تاریخ های واکسن هایی که زده بودم رو توش نوشته بود. فکر نمیکنم توی دیتابیس شون بوده باشه. شاید یک فرمول اکسل درست کرده بودن. خلاصه هر چی بود کل واکسن ها  به همراه تاریخ های میلادی شون رو برام یادداشت کرد. و فقط یک واکسن MMR که دوز دوم بود رو برام تزریق کرد. بعد اون فرم دانشگاه ام رو برام پر کرد و کلی مهر توش زد. در نهایت بهم گفت که اطلاعاتم رو دوباره چک کنم تا برام کارت زرد صادر کنه. بعد یک قبض بهم داد که رفتم پذیرش پرداخت کردم. بابت مشاوره واکسن و کارت زرد 180 تومن و برای زدن واکسن 100 تومن ازم گرفتن. 

نکته ای که اینجا وجود داره که بعضی دانشگاه تست سل TB میخوان. این تست به 2 صورت انجام میشه. یا تست خون هست یا تست پوست. 

خانوم رحمتی بهم گفت که اونا تست خون انجام نمیدن و باید برم آزمایشگاه پارس طب توی گاندی یا اینکه برم آمریکا و اونجا انجامش بدم. وقتی اومدم خونه بهشون زنگ زدم و گفتن که حدود 2 میلیون هزینه اش میشه. 

یکی دیگه تست پوست یا PPD هست که زیر 100 تومن هزینه داره و خودشون انجام میدن. منتها مشکل اینجا بود که دانشگاه ما توصیه کرده بود که تست خونی رو انجام بدین. دلیل اش هم اینه که ماها چون توی بچگی واکسن BCG زدیم به احتمال زیاد تست سل مون منفی میشه. 

خلاصه اون روز اومدم خونه و کلی فکر کردم که چیکار کنم. در نهایت تصمیم گرفتم که تست پوستی رو انجام بدم. چون تست خون گرون بود و من نمیخواستم پرونده ام ناقص باشه، تصمیم گرفتم که تست پوست رو انجام بدم که یه موقع برای ثبت نام دانشگاه به مشکل نخورم. حالا درسته که تست پوستی رو زیاد قبول ندارن ولی لااقل اینطوری پرونده ام تکمیل میشه. چون دانشگاه گفته که باید همه کارهاتون تا 31 جولای انجام بشه وگرنه توی اکانت تون hold میخوره و نمیتونین توی orientation شرکت کنید. 

خلاصه امروز پیش خانوم رحمتی تا برام تست ppd رو بنویسه که بهم گفت چون شنبه واکسن زدی احتمال زیاد تست ات مثبت میشه. برو 2 ماه قبل از شروع کلاس ت بیا. مثلا اول تیر خوبه. دیگه منم قبول کردم و اومدم بیرون. 

حالا امروز هم دوباره به دانشگاه ایمیل زدم که آیا میتونم تست خون رو به جای ایران اونجا انجام بدم؟ جواب دادن که میشه ولی باید از بیمه بپرسی که چقدر هزینه اش رو پوشش میده. و گفتن که تست پوستی رو هم قبول میکنیم منتها ما بیمه پوشش نمیده و باید بری بیرون انجام بدی. 

خلاصه میخوام اول تیر برم تا همینجا تست اش رو بگیرم. تست اش اینجوری که یه مایعی توی قسمت داخلی آرنج تون تزریق میکنند و این باید 48 ساعت بمونه تا مشخص بشه که چقدر متورم میشه. اگر قطر تورم که میلی متری هست بیشتر از 10 mm بشه، اون موقع تست تون مثبت میشه. توی اینجور مواقع یا باید تست خون بدین یا تست ایکس ری قفسه سینه. چون بیماری سل یه جوری هست که بیشتر به شش ها آسیب میزنه. 

اگر کمتر بود که جواب منفی میشه و همه چی اوکیه.